Top 10 sauna benefita

Kontinuirana upotreba saune predstavlja posvećenost koju ne bi trebali zapustiti. Zdravstvene pogodnosti korišćenja sauna su mnogobrojne, ali ćemo u ovom članku opisati 10 najbitnijih.

Primer fiziološkog efekta saune na telo

 

Više vekovna tradicija korišćenja sauna se održala i u današnje vreme preplavljeno tehnologijom i brzim načinom života. Na neki način saune danas presdstavljaju pauzu od svakodnevnice i broj ljudbitelja sauna iz godine u godinu raste.

Mi u Aquaplanu verujemo da su znanje i naučne činjenice upravo ono što nas iznova i iznova vodi u saune, to je upravo ono zbog čega svaki dan odvajamo vreme kako bi smo radili na našem zdravlju.

Izaganje toploti se sve više definiše kao treći stub fizičkog fitnesa, odmah uz vežbanje i pravilnu ishranu.

 

Redovno korišćenje sauna produžava životni vek

Da li želite da živite duže? Naučne studije su pokazale da ljudi koji redovno koriste saune imaju duži životni vek od ljudi koji ne koriste saune. Muškarci koji koriste saunu 2 – 3 puta nedeljno imaju umanjenje od 24% u svim uzrocima smrtnosti od onih koji koriste saunu jednom nedeljno, ili ni jednom, dok muškarci koji koriste saunu 4 – 7 puta nedeljno imaju umanjenje od 40%!

Ovo su neverovatna istraživanja na kojima će se još raditi. Konkretno ovo istraživanje je rađeno u periodu od 21 godine na 2,315 osobe finske nacionalnosti starosti između 42 – 60 godina života.

Vreme provedeno u sauni nije bačeno vreme, nije uzaludno! Kao što ste sada već mogli da zapazite, to je vreme koje će vam biti vraćeno u poznim godinama.

 

Povećana izdržljivost za 32%

Pokazalo se da redovan boravak u sauni radikalno poboljšava izdržljivost kod atleta, naručito kada se boravi u sauni nakon treniranja. Jedno istraživanje je pokazalo da redovno korišćenje saune poboljšava i unapređuje konačnu razdaljinu kod trkača i povećava sposobnost da se trči nakon gornjih granica umora za 32%.

Ova povećana izdržljivost je povezana sa većim brojem crvenih krvnih zrna koji nastaju usled redovne posete sauni, a to povećanje se odražava na generalno zdravlje organizma.

Najbolje objašnjenje za ovo nam dolazi od vrhunskog surfera Lairda Hamiltona. On tvrdi da je termoregulacija ( zagrevanje i hlađenje tela )  nešto najzahtevnije kod svih atleta. „Ukoliko se trenira u toplom i hladnom, zaista može da se poboljša otpornost i izdržljivost, a samim tim da se unapredi sistem unutar čoveka.“

Ideja iza ovih tvrdnja jeste podizanje nivoa regulacije temperature tela, naručitu ukoliko sauna uključuje hladan tuš nakon sesije.

Izlaganje visokoj temperaturi usled korišćenja saune pomaže sportistima da podignu prag tolerancije na pregrevanje, kao što znamo, kod atleta i svih drugih sportista kod kojih je izdržljivost presudna zavisi od stepena pregrevanja, ukoliko pre dođe do pregrevanja sportista gubi snagu i dah,a samim tim mu padaju i rezultati.

 

Umanjenje stresa

Postoje klinička istraživanja koja pokazuju da je redovno korišćenje sauna izuzetno povoljno za smanjenje stresa i smanjenje anksioznosti. Ova tvrdnja se zasniva na dokazanom lučenju endorfina prilikom redovnog korišćenja saune. Takođe postoji povezanost između korišćenja saune i sna, odnosno kvalitetnog i mirnog sna.

 

Kvalitetniji san

Uticaj sna na temperaturu kože i  termoregulaciju tela je podcenjeno naučno polje, ali stvari se u menjaju na bolje u prethdnih nekoliko godina tako da ovo naučno polje dobija na značaju. Naš mozak je „kodiran“ tako da prima signale iz kože kada je bezbedno zaspati, i kada je bezbedno ući u dobok san.

Tokom dnevnih aktivnosti, temperatura ljudskog tela se povišuje. Jedan od glavnih pokazatelja da je stres prouzrokovan dnevnim aktivnostima prošao, jeste upravo opadanje telesne temperature.

Prilikom pada telesne temperature, našem mozgu se šalje signal da je vreme da se luči melatonin, odnosno hormon sna. Ovo je razlog zašto mnogi ljudi tokom toplih letnjih noći ne mogu lako da utonu u san, i zašto je dobro da se klima uključuje isključivo noću. Bilo kako bilo, na kraju dana želite da vaša telesna temperatura krene da pada kako bi ste mogli zaspati i imali kvalitetan san.

Zbog svega gore navedenog korišćenje saune je zaista pogodno i  poželjno kako bi ste priuštili sebi miran san. Podizanjem telesne temperature pred spavanje, i zatim rashlađivanje tela će vas dovesti u balans pred san i na taj način vam pružiti umirujuće dejstvo za preko potreban odmor na kraju napornog dana.

 

Borba protiv starenja ćelija

Postoje određeni proteini koji imaju važnu ulogu u trajanju životnog veka i zdravog starenja, ti proteini se zovu FOX03 proteini, koji se takođe nazivaju i „genima dugovečnosti“. FOX03 proteini regulišu gene koji se bore protiv starenja ćelija, a takođe održavaju važne proteine, DNK, i ostale zdravim.

FOX03 takođe imaju bitnu ulogu u suzbijanju tumora, popravci DNK,  i održavanju imunog sistema zdravim.

Za sada ne postoji suplement koji može da aktivira FOX03 protein, ali stres usled povišenih temperatura unutar sauna pomaže pri aktivaciji ovih proteina.

Akumulacija toplote

Da li ste znali da su saune izuzetno zastupljene u zemljama sa izrazito toplim klimama kao što su Meksiko, zemlje bliskog istoka itd.? Razlog ovoj pojavi jeste podizanje praga tolerancije na visoke temperature koje su svakodnevnica u ovim pordučjima.

Američki NFL tim San Francisko Forty Niners-i  su u svom trening kampu imali mobilnu saunu koju su koristili nakon svakog treninga. Korišćenje saune im je omogućilo da podignu prag tolerancije na visoke temperature, a takođe da podignu prag izdržljivosti.

 

Raspoloženje i depresija

Pokazalo se da korišćenje saune smanjuje simptome depresije. Iako su zvanična istraživanja na ovim poljima malobrojna, gde je obuhvaćen broj ljudi od nekoliko desetina, ipak se došlo do zaključka da redovno korišćenje saune umanjuje stanje depresije u procentu većem od 70%!

 

Smanjenje upala

Do akutnih upala dolazi kada telo preterano jako odreaguje na manje povrede ili infekcije, otoke ili slično.

Takva pojava se javlja na ćelijskom nivou kao odgovor na toksine i druge vidove stresa koji nisu vidljivi. Ovakve povrede su odgovorne za razvijanje mnogih hroničnih bolesti, uključujući rak, kardiovaskularne bolesti i dijabetes.

C-reaktivni protein, ili CRP, jedan je od nekoliko proteina u krvi koji se često nazivaju „reaktanti akutne faze“ .
Povišen CRP je povezan sa razvojem ateroskleroze, gubitkom arterijske kompatibilnosti i pojavom kardiovaskularnih problema. Upotreba saune, međutim, smanjuje nivo CRP-a u krvi! U naučnom istraživanju koje je obuhvatilo više od 2000 finskih muškaraca , nivo CRP-a bili su obrnuto povezanost sa učestalošću korišćenja saune!

 

Kognitivni zdravstveni hormoni brzine rada mozga ubrzani na 900%

Pokazalo se da su saune izuzetno dobre za unapređenje brzine rada mozga. Mentalni fokus i zadržavanje pažnje se značajno poboljšavaju korišćenjem saune!

U stvari, nivo norepinefrina, hormona povezanog sa fokusom i pažnjom, povisio se za 310 procenata kod mladića koji su bili izloženi uticaju saune. Neverovatno, nivo prolaktina – povezan sa brzinom mozga povisio se za 900%!

 

Poboljšano kardiovaskularno zdravlje za 50%

Jedna stvar se najviše iznova dokazuje u istraživanjima, a to je da uticaj saune ima presudnu važnost u poboljšanju kardiovaskularnog sistema unutar čoveka. Nekada su doktori zabranjivali ljudima sa srčanim / kardiovaskularnim problemima da posećuju saunu, danas je situacija značajnije drugačija, tako da se takvim pacijentima savetuje boravak u sauna kako bi vratili svoje telo u balans.

Redovno izlaganje visokim temperaturama unutar saune aktivira zaštitni biološki odgovor u telu koji štiti organizam I kardiovaskularni sistem od raznih bolesti. Ovo su slični biološki odgovori na visoke temperature koji se dešavaju I prilikom vežbanja.

Prilikom vežbanja I prilikom korišćenja saune, otkucaji srca I pritisak rastu u toku vežbanja, odnosno boravka u sauna, dok se nakon tih napora vraćaju u normal, čak se I smanjuju ispod normalnih nivoa. Konstantno ponavljanje boravka u sauna tokom dužih perioda mogu da poboljšaju krvni pritisak, zdravlje krvnih ćelija, funkcije srca I dovodi do smanjenja upala.