Fiziološki efekti saune

Sauna je mesto za relaksaciju i opuštanje.

Sauna kao idealno mesto nakon dugog i stresnog dana.

Koji su sve pozitivni efekti saune ?

 

Već dugi niz godina u mnogim kulturama saune se koriste za opuštanje i poboljšanja zdravstvenog stanja. Prilikom boravka u sauni, toplota pospešuje cirkulaciju krvi što dovodi do velike količine znojenja. Znojenje omogućava telu da se oslobodi štetnih materija i poboljšava cirkulaciju krvi, a poznato je da je slaba cirkulacija preduslov za razvoj drugih bolesti.

Preznojavanje tela do kojeg dolazi tokom boravka u sauni, oslobađa organizam od štetnih materija i toksina, jača imuni sistem, opušta telo od napetosti i organizam od stresa. Boravak u sauni uticaće da se osećate zdravije.

U saunskoj kabini se dostiže temperatura koju bi u nekim drugim okolnostima vrlo teško idržali.
Unutrašnji organi ne podnose temperaturu preko 42 stepena pa se naš organizam u tim uslovima prilagođava tako što se pore na koži šire kako bi emitovale toplotu prema spoljašnjosti, a telo počinje da se znoji pošto isparavanjem vode snižava telesnu temperaturu i telo dovodi u termičku ravnotežu.

Prelazak iz tople saunske kabine u hladan bazen ili pod tuševe i obrnuto čini trening za naš sistem termoregulacije, koji je slabo efikasan zbog našeg načina života koji provodimo u zatvorenom prostoru i sa viškom odeće na sebi.
Ovakvo jačanje termoregulacije, pomaže rastu odbrambenog sistema bez kog bi bili podložni sezonskim i infektivnim bolestima, kao što su prehlade, bronhitis, grip kao i problemi koji nastaju usled promene vremena (glavobolje, bolovi u zglobovima, nervoza, depresija).

Povećanje telesne temperature na način koji nudi sauna (a može se slobodno i nazvati lažna groznica), naziva se hipertermija. Taj trenutni rast temperature za par stepeni, ubrzava vitalne procese za oko 10%, potpomaže metabolizmu (povećava se čak do 40%), a pojačava i odbrambene mehanizme tako da hipertermija ima zaista značajan terapeutski efekat.

 

Znojenje kao terapija

 

Vrlo često se mogu videti ljudi koji neposredno pre i nakon korišćenja saune vrše merenje svoje telesne težine da bi izračunali količinu znoja koji se gubi. Sauna je blagotvorna i zbog gubljenja težine a sam efekat preznojavanja i pročišćavanja unutrašnjih organa čini organizam zdravijim.
Usled pravilnog aktiviranja metabolizma, dolazi i do znatnog poboljšanja varenja, manjeg zadržavanja hrane u procesu varenja, a i do smanjenja količine koncentrisane mlečne kiseline u mišićima koja se ovim putem lakše odstranjuje, te se sportisti i mnogo lakše oporavljaju posle dugih i napornih treninga. Komande za regulaciju toplote nalaze se u srednjem mozgu i deluju refleksivno. U početku se i ne oseća znojenje, ali se kasnije treningom nauči kako se pravilno znoji. Uvežbano telo izluči 20-40g znoja u minuti tako da za par prelaza se može izgubiti gotovo litar tečnosti. Uostalom ko misli da je znojenje nesvakidašnji i neobičan događaj, treba da ima na umu da u čoveku ima oko 2 miliona znojnih žlezda, raširenih po površini tela i da one neprestano rade i da je u mirovanju količina tečnosti koja nastaje konstantna, smanjena i da odmah isparava.

 

Jačanje kardiovaskularnog sistema

 

Sauna jača srce i krvotok i to znaju sportisti kojima je sauna sastavni deo pasivnog treninga i koji ne zahteva rad mišića. Mnogi ljudi koji su doživeli infarkt redovno posećuju saunu i to 3 meseca posle operacije.Visokom temperaturom izazivamo različite reakcije a među njima je i podizanje kardiološke funkcije. Da bi rashladila organizam, krv mora brže da teče a naročito da dođe do perifernih slojeva pa je sa tim i uvećana frekvencija ili snaga otkucaja srca. Srčana frekvencija raste za oko 20 otkucaja u minuti i postepeno raste do 50 otkucaja više od početnog nivoa, u periodu od 6-10 min.
Stvaranjem pare u sauni, posipanjem tečnosti po kamenju onemogućujemo znojenje usled povećane vlažnosti i zbog toga raste telesna temperatura, telo je izloženo većem naporu i kardiološka frekvencija može da dosegne i do 160 otkucaja u minutu. Ovaj stimulans je primenljiv samo kod dobro istrenirane osobe i treba ga izbegavati ili smanjiti kod netreniranih (nepripremljenih).

 

Kozmetički i higijenski tretman

 

Odlazak u saunu se smatra i procesom dubinskog čišćenja tela, te se u saunu ulazi nakon brižljivog kupanja, a u nekim zemljama i pre energičnog trljanja kože.
Znoj koji prenosi sve otrove koji se nalaze u telu i izbacuje ih kroz pore na koži pa samim tim i daje izuzetan kozmetički i higijenski efekat, pa je ten kod onih koji redovno posećuju saunu izuzetno čist.
Nakon saune koža je mekana i elastična i to je idealni momenat da se eliminišu žuljevi i zadebljala koža sa stopala i da se skinu zanoktice sa noktiju na rukama.

 

Pozitivan uticaj saune na stanje depresije i anksioznosti

 

Prema istraživanjima svetske zdravstvene organizacije više od 300 miliona ljudi svih starosnih grupa pati od depresije širom sveta, od kojih je većina žena. Svetska zdravstvena organizacija takođe je dodala da je depresija vodeći uzrok invaliditeta, nekoliko bolesti čak mogu dovesti i do samoubistva. Bez sumnje, depresija danas postaje sve prisutnija bolest, ali je takođe i jedno od pitanja kojem se posvećuje najmanje pažnje u svim većim delovima sveta.

Prema istraživanjima Univerziteta Kolumbija (odeljenja za javno zdravlje), depresija je sve prisutnija u svim razvijenijim zemljama, i ono što je najzabrinjavajuće jeste upravo to što je sve prisutnija kod mladih. Ljudi su oduvek bili neodlučni da svoje probleme vezane za mentalno zdravlje dele sa vršnjacima usled straha od osuđivanja. Razne studije širom sveta su pokazale da korišćenje sauna čini čuda zdravlju Vašeg srca, dovodi krvni pritisak u balans, dolazi do zdravog gubitka težine i pozitivno utiče na kožna oboljenja, postoji još jedna jako bitna stvar koja se reguliše redovnim korišćenjem saune, a to je stres. Pravilno korišćenje saune će Vam pomoći da se oslobodite stresa usled samog ambijenta saune u kojoj se nalazite, kao i usled samog dejstva saune. Sauna će Vas odvojiti na trenutak od stresne svakodnevnice. Ljudima koji pate od depresije i ansksioznosti se sve češće prepisuju razne sauna terapije. Utvrđeno je da svakodnevno korišćenje saune dovodi do opuštanja tela i misli, i to jednostavnom činjenicom da ste u potpunosti odvojeni bar na trenutak od uticaja spoljašnjeg sveta.

 

Korišćenje saune smanjuje nivoe kortizola

 

Kortizol je glavni stresni hormon našeg tela. Mnoge studije o korišćenju sauna su otkrile da svakodnevno korišćenje raznih tipova sauna značajno umanjuju nivo kortizola u telu. Kao rezultat korišćenja saune jeste upravo smanjen stres i anksioznost. Prekomerno znojenje tokom terapije takođe smanjuje osećaj frustracije i povećava relaksaciju.

Korišćenje saune pomaže oslobađanju beta-endomorfina da bi se izbegla bol. Da li ste znali da naporne aktivnosti uzrokuju bol koji može dalje izazvati emocionalni stres, upravo te naporne aktivnosti pomažu telu da proizvede prirodna sredstva za ublaženje istog. Beta-endomorfini se nalaze u svima nama i korišćenjem saune koja stvara osećaj napornih aktivnosti, oslobađaju se i ublažavaju bolove koje osećamo, kako fizičke, tako i mentalne. Zanimljivo je da kada izložimo telo sauna tretmanu, mi zapravo postvaljamo određenu količinu stresa na telo, tako da se upravo ti endomorfini oslobađaju i čine nam dobro.

 

Korišćenje saune proizvodi više euforičnih hormona

 

Jedan od razloga usled kojeg mnogi ljudi pate od depresije jeste taj što ne mogu pronaći sreću u životu. Sauna tretmani mogu učiniti da ljudi dobiju osećaj euforije usled oslobađanja takvih hormona, što je rezultat toplotne sesije koju nam pruža sauna.

Aquaplan je kompanija koja se takođe bavi i izgradnjom sauna po meri. Ukoliko imate prostor u kući koji biste želeli da pretvorite u saunu, predlažemo da nam se obratite i naši projektanti će naći idealno rešenje za Vas. Radimo po principu sauna ključ u ruke. Vaš zadatak je jedino da iz naše ponude odaberete sauna lamperiju po Vašem ukusu i sve ostalo prepustite nama.

 

 

 

Nakon saune koža je mekana i elastična

Efekti saune mogu imati blagotvoran uticaj na naše telo i um.